29 november 2011

Orkar numera

Jag kommer för det mesta hem från jobbet någon gång mellan halv två och två på eftermiddagen. Trots att mina arbetsdagar är korta känner jag mig oftast trött när jag kommer hem. Det första jag gör när jag kommer hem är att byta kläder och sen gör jag en kanna kaffe och sätter mig vid datorn en stund. Jag loggar in på min mail och på facebook. Jag blir sittande vid datorn medan jag dricker mitt kaffe. Efter det är det lite olika från dag till dag vad jag gör.

När jag har varit hemma ett par tre timmar brukar jag oftast piggna till lite. Vid den tiden är det dags att laga middag. Den sista tiden jag jobbade 75 procent var jag oftast så slut när jag kom hem att jag inte orkade laga någon mat. Det var bara de tre dagar jag var helt ledig från jobbet som det blev något vettigt. Jag åt naturligtvis även de dagar jag inte orkade göra mat men det kunde bli precis hur spartanskt som helst. Jag orkade helt enkelt inte ens tänka på mat. Men äta måste jag ju.

Jag har fått ett helt nytt liv sedan jag började jobba mindre. När jag tänker tillbaka på hur jag hade det för ett år sedan har jag svårt att förstå varför jag så envist fortsatte att jobba så mycket som jag gjorde. Jag var ledsen nästan varje dag och livet kändes mer eller mindre meningslöst. Inte så att jag deppade ihop totalt för jag hade bra dagar och stunder även då. Om jag jämför nu med då så är skillnaden himmelsvid. Nu har jag ett liv. Det hade jag inte då…

2 kommentarer:

  1. !!!!!!!!!!
    Inte alltid lätt att veta, vad som är bäst för en själv.

    SvaraRadera
  2. Inom mig visste jag ganska länge att jag inte orkade jobba så mycket som jag gjorde. Det var bara så att jag vägrade erkänna det. Ibland är man minst sagt dumtjurig...

    SvaraRadera