24 november 2011

Mitt bidrag till forskningen

När jag kom hem från jobbet idag hade jag ett tjockt brev i brevlådan som gjorde mig omåttligt nyfiken. Som avsändare till brevet stod Umeå universitet, Klinisk neurovetenskap. Jag kunde knappt bärga mig innan jag fick öppna kuvertet och för att se vad det innehöll. Det jag fick var ett brev med information om ett pågående forskningsprojekt och en förfrågan om jag godkänner att de använder det blodprov som jag donerade till Medicinska biobanken 1992. Att jag gick med på att de skulle få spara mitt blod för eventuell framtida forskning minns jag mycket väl. Jag trodde att jag redan då hade godkänt att de skulle få använda provet men så var det tydligen inte.

De analyser de har för avsikt att göra är till för att ta reda på: ”Tecken på genomgången virusinfektion, särskilt körtelfeber. Tecken på tobaksbruk och halter av vitamin A och D”. I kuvertet fanns även en enkät om tobaksbruk och ett kit för att lämna ett salivprov. Salivprovet ska användas för bestämning av min vävnadstyp. Jag kommer självklart både att svara på enkäten och att lämna det salivprov de vill ha. Det känns verkligen bra att jag kan vara med och bidra till forskningen om uppkomsten av Multipel skleros. Även om jag själv kanske inte kommer att få nytta av forskningsresultatet så får säkert andra nytta av det någon gång i framtiden.

2 kommentarer: