21 november 2011

Ett stort steg

Att städa är något som jag aldrig varit särskilt förtjust i att göra. Men jag vill ha det städat i mitt hem. Under flera år led jag över att jag inte hade ork att städa på det sätt jag ville. Då och då släpade jag fram dammsugaren men så långt som till att torka golven lyckades jag aldrig komma. Att plocka undan och dammtorka hade jag inga problem med så det såg i alla fall städat ut på ytan.

För de allra flesta tar det emot att skaffa hjälp med städningen. Det är sånt som man faktiskt ska göra själv för det har jag lärt mig! Men hur gör man när man aldrig orkar torka golven? Trots allt är det lite fysiskt krävande. Det blev dessutom allt mer sällan jag ens tog fram dammsugaren. Även att dammsuga ordentligt tog hårt på mina begränsade krafter.

Det blev allt mer jobbigt för mig att leva med vetskapen att mina golv var smutsiga trots att det inte syntes så väl. Tanken på att skaffa städhjälp grodde. Så en dag var jag mogen att ta det stora steget och ringa till ett företag som säljer städhjälp. Hur knäppt det än låter tyckte jag det kändes lite skamligt att behöva köpa hjälp med städning. Men det är säkert för att jag är kvinna jag tänker så.

Nu har det gått drygt ett och ett halvt år sedan första gången jag hade hjälp med städningen. Det är helt fantastiskt underbart att komma hem från jobbet och känna doften av nytorkade golv. I morgon är det dags igen. Så nu under kvällen ska jag plocka undan lite extra här hemma. I morgon kommer ”Rut” hit och städar medan jag är på jobbet!

6 kommentarer:

  1. Det här är något jag själv tänkt på många gåner. Som du orkar jag på sin höjd ta fram dammsugaren och tyvärr blir det inte särskilt ofta. Det renaste stället i min lägenhet är badrummet eftersom jag måste hålla ordning efter katternas sandlåda men i övrigt så är det inte så värst rent alla gånger och jag drar mig ibland för att bjuda hem folk eftersom jag vet att jag i så fall måste städa ordentligt och orken finns bara inte. Det är nog som du säger och man drar sig lite för att få hjälp med något så enkelt som städning, något som "alla borde klara". Dessutom är jag ju fortfarande ung och då är det nästan ännu värre att man har städhjälp. Nästa person som kallar mig "unga tösen" får en smäll på käften...

    SvaraRadera
  2. Att man ska klara städningen själv är något som jag har med mig sen barnsben och jag tror att det många gånger är svårare för kvinnor att se till att få hjälp med sånt som kvinnor "ska" göra. Det finns ingen som kan se på mig att jag inte orkar städa och då "borde" jag ju orka det...

    SvaraRadera
  3. Att få hjälp med städningen är väl alldels underbart tycker jag. Just nu har vi inte det utan jag städar och donar när jag har lust:).Sen är jag så att jag vill ha det rent och fräscht runt omkring mig.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Det var en stor befrielse när jag "vågade" ta steget och skaffa hjälp med städnngen. Du anar inte vilken underbar känsla det var att komma in i lägenheten idag. Det luktade nytorkade golv :-)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag har ju tur som har en "Knut" ;-)

    SvaraRadera
  6. Haha, jag har ju inte så tur att jag har någon "Knut" :-D

    SvaraRadera